יום שני, 9 במאי 2011

פיתה ישראלית

מה יותר ישראלי מפיתה רכה ונימוחה מלאה בכל טוב?
הפיתה יכולה להכיל הכל; החל מסתם חומוס וטחינה דרך קבב, שווארמה, פלאפל עם סלט ירקות וטחינה נוזלית ועד לשוקולד השחר עם בננות מבית היוצר של אייל שני.
הפיתה היא הלחם הכי אם לא ה- ולא חסרות סיבות לסופר-סופרלטיב הזה: היא גם לחם, גם כלי קיבול ובעיתות מצוקה משמשת במקום מזלג או כף.
הפעם החלטתי שאני חייבת להכין פיתות ביתיות, אבל לפני שנתחיל בבישול הנה כמה דברים שלא כולם יודעים על הלחם המופלא הזה:
היוונים הביזנטיים קראו לכל מאפה עגול פיתה.
מאז ועד היום הפיתה הביזנטית עברה כמה שינויים ואלו היו רק לטובה. במאה ה-10 נכתב ע"י IBN SYYAR AL WARRAQ ספר בישול ערבי הנקרא KITAB AL TABIKH ובו יש לא פחות מ-6 מתכונים לפיתה.
התורכים קוראים לה PIDA ואילו הבולגרים קוראים לה PITKA ומגישים אותה בערב חג המולד, כאשר הם אופים אותה בבית ומקשטים את המאפה בסמלים שיביאו פרנסה ופריון למשפחה. נהוג להטמין באחת מהפיתות מטבע זהב ומי שמוצא אותו מובטחת לו שנה מלאת פרנסה ועושר. נהוג לאפות פיתה לזוגות העומדים להינשא עם קמח שנופה 7 פעמים, כדי שפיתה תצא רכה ונימוחה כמו העתיד הצפוי למתחתנים.
את הפיתה אופים אפיה קצרה בחום מאד גבוה רצוי על אבן שמוט (ניתן להשיג בקלות בכל החנויות המתמחות). החום הגבוה המכה בבצק בבת אחת גורם להפרדה בין שני חלקי הבצק וכך נוצר הכיס שנותר גם לאחר שהמאפה מתקרר.

לעבודה:
25 גר שמרים טריים
1/2 כוס מים פושרים
4 כוסות קמח שטיבל מס' 2
11/4 כפית מלח
1 כפית סוכר
1 כוס מים פושרים
1/8 כוס שמן זית מובחר
מכניסים את אבן השמוט לתנור ומחממים את התנור ל-250 מעלות חשוב מאד שהאבן תהיה לוהטת בעת הכנסת הבצק .
בקערה קטנה ממיסים את השמרים ב1/2 כוס מים מוסיפים את הסוכר וכפית קמח מניחים לתערובת במשך 10 – 15 השמרים מתחילים לתסוס.
בקערה מערבבים בעזרת מזלג את הקמח עם המלח.
מעבירים את הקמח לקערת מיקסר עם וו לישה. מתחילים בעיבוד ותוך כדי יוצקים את תערובת השמרים, ממשיכים בעירבול ומוסיפים את כוס המים הפושרים והשמן. את השמן תמיד מוסיפים (ככלל שומן לא עושה טוב לשמרים לכן תמיד מוסיפים אותו אחרי שהשמרים התערבבו היטב בתערובת.) ממשיכים בלישה במשך כ- 8-10 דקות מתקבל בצק די דביק, מעט גמיש. משמנים קערה גדולה בשמן זית ומעבירים אליה את הבצק מעבדים מעט בידיים ומכסים בניילון נצמד. מניחים במקום חממים כדי שהבצק יכפיל את נפחו. כאשר הבצק הכפיל את נפחו בדרך כלל ההתפחה נמשכת עד כשעתיים. מוציאים את האוויר מהבצק .

קורצים בידיים כדורים מהבצק אפשר להעזר במערוך כדי ליצור עיגולים בקוטר של 10 ס"מ אני לא משתמשת במערוך אלא בעזרת הידיים בלבד אני מעבירה את הבצק בעדינות מיד ליד.

מניחים את בצק על האבן ואופים במשך 4 דקות בלבד.
לאור ההתפתחויות הקולינריות הארץ ישראליות לא רחוק היום בו נמצא את כל המטבח שלנו ב"מנה בפיתה" לכן חשוב שכל אחד מאיתנו ידע להכין פיתה בבית וזו היא הפיתה היפואית שלי .



ולפיתה אפשר להוסיף כמובן פלאפל

וגם חומוס של אבו חומוס

אין תגובות: