יום שני, 12 באפריל 2010

פלאפל ישראלי

אחי הצעיר, יוחי , המשמש גם ארט דירקטור שלי, הוא בשלן מוכשר. הולך בדרכי אחותו אם יורשה לי להיות מאד "צנועה". ההתמחות שלו היא באוכל ישראלי אותנטי. החומוס שלו יוצא דופן בטעמו ואפילו באבו גוש לא מכינים כזה חומוס טעים, אבל הפעם גולת הכותרת היא פלאפל.
קיימת תמיד רתיעה מלהכין פלאפל בבית, ויש נטייה לחשוב כי מקור הרתיעה הוא בטיגון העמוק. אז זהו, שלא. למרות הסברה הרווחת, כאשר מטגנים בשמן עמוק האוכל סופח אליו הרבה פחות שמן. את הפוטנציאל התזונתי הגלום בפלאפל גילו בתקופת הצנע, כאשר בשר היה מצרך נדיר. מנת פלאפל הפכה להיות מאד מבוקשת מפני שכדור פלאפל הוא מנת חלבון מושלמת, ובתוספת פחממות ואף ירק טרי הנה לכם ארוחה מושלמת.
לפני העבודה הנה כמה פרטים על האוכל רחוב ישראלי האולטימטיבי: התימנים והמצרים הכינו אותו עוד לפנינו. הפלאפל המצרי מוכן מפול יבש, אפונה ובורגול. התימנים והערבים הישראלים מכינים אותו מאפונה יבשה וכמובן תבלינים פטרוזיליה וכוסברה.
בעייני, הכי כייף לאכול אותו בפיתה עם המון טחינה נוזלית מעל. מי שבדיאטה – שתדעו לכם כי ארבעה כדורי פלאפל, סלט וטחינה הם ארוחת צהריים מושלמת!
ושוב תודה ליוחי שאחרי מחקר אמפירי מעמיק, פיצח את הריבוזום של הפלאפל, כפי שהוא מובא בפוסט זה.
ועכשיו לעבודה:
500 גר' חומוס קטנים
צרור פטרוזיליה
חצי צרור כוסברה
שיני שום קלופים מראש וחצי שום
כף מלח
2 כפות כמון
1 כף אבקת זרעי כוסברה
חצי כפית הל
חצי כפית צ'ילי מיובש
שמן חמניות
השרית החומוס: בקערה גדולה ורחבה מכסים את גרגרי החומוס במים קרים .המים צריכים לכסות את החומוס ולעבור אותו
בגובה של 3 אצבעות. לאחר השעה הראשונה של ההשרייה יש להחליף את המים . מאחר והימים נעשים חמים יותר עדיף להכניס את הקערה עם החומוס למקרר.השרייה של 20 עד 24 שעות תהייה מעולה. יותר מזה כבר מסתכנים בהחמצת גרגרי החומוס והחמצת המטרה של פוסט זה.

ולהכנת הפלאפל: מסננים את החומוס ממי ההשרייה. שוטפים את גרגרי החומוס תוך כדי עירבוב בעזרת הידיים ומעבירים לקערת עבודה.

במעבד מזון עם להב מתכת קוצצים עד לקבלת תערובת פירורית (גודל של קוסקוס גדול). ומעבירים לקערת עבודה. מכיוון שעלינו להשתמש במעבד מזון שוב.

התערובת פירורית מאד

מכניסים למעבד מזון את הפטרוזיליה והכוסברה (אני משתדלת ללא הגבעולים) וקוצצים עם השום ושאר התבלינים עד לקבלת מחית חלקה ירוקה. כאן אני חייבת מילה על הכוסברה: כידוע העולם נחלק לשנים, אלה שאוהבים כוסברה ואלה ששונאים כוסברה, אני שייכת לחלק השני אבל בפלאפל הכוסברה היא מצרך הכרחי.

מערבבים את המחית הירוקה עם החומוס הקצוץ דק התערובת קשה ולא מאד קאופרטיבית צריך סבלנות . אני אוהבת לערבב אותה בידיים יוחי עושה זאת בעזרת כף עץ.

ממלאים סיר בינוני עד למחציתו בשמן ומחממים על אש גבוה צריך לזכור להכניס חצי גזר לשמן . הגזר סופח אליו את כל שאריות הטיגון וכך השמן נשמר נקי לאורך כל זמן הטיגון.

כף פלפאל ניתן להשיג בחניות לציוד מטבח את שלנו קנינו בחנות "חצי חינם"

מכינים כדורים בעזרת כף פלאפל ומכניסים לשמן הרותח. אפשר להכין כדורים בטכניקת קניידלך ים תיכונית

כאשר הכדורים מקבלים גוון זהוב הם מוכנים לאכילה (שימו לב, אם הכדורים קיבלו גוון חום, סביר להניח שהם כבר יבשים מדי. לא לפחד להוציא את הפלאפל בגוון בהיר). מומלץ להכין כדור או שניים, לטעום ולבדוק אם חסר משהו. הכי טעים כשהם חמים חמים ששורפים מעט את הלשון. עשו לעצמכם טובה ואל תכינו 100 כדורים ותקפיאו או שתניחו במיקרו עד שהחבר'ה יגיעו. פלאפל מכינים – שניה לפני שאוכלים אותו ובנתיים שומרים את התערובת היקרה מפז בקופסה אטומה במקרר.

צילום: יוחי מנדיל

2 תגובות:

ניר אמר/ה...

חייב לנסות את זה אחרי ההסבר המאלף הזה..

מירי ויוחי אמר/ה...

יאללה, נסה וחוזר לספר איך יצא :-)