יום ראשון, 14 בנובמבר 2010

עוגת דלעת וגבינה


צילום עדי זיו אב
 השבוע היתה לנו הזכות לארח את צלמת האוכל עדי זיו אב, עדי היא לא רק צלמת מחוננת היא גם בחורה מקסימה, השקט והשלווה שלה היוו איזון מושלם לסערה האיטלקית שלנו. אם אתם סקרנים לעוד צילומים נפלאים אתם מוזמנים לכאן http://www.adizivav.com
צילום עדי זיו אב
הבית היה מלא דלועים בצורות שונות שעשו את דרכם מהמושב לעיר הגדולה . אחרי שאכלנו דלעת אפויה, מוקפצת, קלויה, מאודה, מבושלת, מגוררת בסלט הכנו מרק דלעת  ופאי דלעת שהיה נחמד אבל לא ממש מלהיב, אפשר לומר שכמעט והפכנו בעצמנו לדלעת. לכן, החלטנו ללכת על משהו קצת שונה – עוגת גבינת ודלעת. ביום שבת שעבר ערכנו ארוחת חג סתווית  בתקווה שהעונה תגיע כבר, ובארוחה זו הגשנו דלעת במנה ראשונה, בעיקרית וגם באחרונה, שבה נעסוק היום – עוגת גבינה ודלעת. העוגה קצרה הצלחה יוצאת דופן למרות החששות שהובעו על ידי כל הנוכחים (מכל עברי השולחן נשמעו קריאות שניתן לסכם פחות או יותר ב-"דלעת???? בעוגה????") כן! דווקא דלעת בעוגה זה מעולה! השילוב בין שכבת הגבינה הקרמית עם שכבת הדלעת הרעננה והמתובלת היה מצוין!


צילום עדי זיו אב
  אבל לפני המתכון כמה דברים על הדלעת שלא כולם יודעים:
הדלעת גדלה בכל מקום על פני כדור הארץ פרט לאנטרקטיקה. את הדלעת שותלים ביולי ובאקטובר היא מוכנה לקטיף.
בחודשים אוקטובר-נובמבר בארה"ב הדלעת היא מצרך חם על כל המדפים. באוקטובר היא משמשת כמסכה בליל כל הקדושים ובנובמבר היא עולה על שולחן חג ההודיה בצורת פשטידה מלוחה או מתוקה או שתיהן גם יחד. אין שולחן חג המכבד את עצמו ללא מאכל דלעת.
הדלעת מכילה אשלגן, וויטמין A,B,C היא עשירה בבטא קרוטן ומינרלים כמו סידן, מגנזיום וברזל . הדלעת בעלת ערך קלורי נמוך.
גם את פרחי הדלעת ניתן לאכול והם טעימים להפליא.
הדלעת היא מוטיב חשוב בסיפורי האגדות: אסור להרגיז את המכשפות פן יהפכו את מקור הרוגז לדלעת. סינדרלה, הנסיכה האולטימטיבית, נסעה לנשף במרכבה שהייתה דלעת לפני שהפיה הטובה טיפלה בה. המשקה האהוב על התלמידים בהוגוורת', בית הספר לקוסמים הנודע בו לומד ארי פוטר, הוא משקה דלעת.
ועכשיו לעבודה:
צילום יוחי מנדיל
לשכבת הדלעת
100 גר חמאה
11/2 כוס סוכר
2 ביצים
1 כפית תמצית וניל
1 כוס דלעת אפויה ומעוכה
1/3 כוס חלב
13/4 כוס קמח
1 כפית קינמון
1/4 כפית אגוז מוסקט
1 כפית אבקת סודה לשתיה
1/2 כפית אבקת אפיה
לשכבת הגבינה
1 חבילה גבינת שמנת 250 גר'
1 ביצה
1/4 כוס סוכר
1/2 כפית תמצית וניל.
צילום יוחי מנדיל
רוטב חמוציות
200 גר' חמוציות קפואות
1 כוס סוכר
גרידת תפוז
1/2 כוס מים
מכינים את הדלעת: בתבנית מרופדת בניר אפיה מניחים קוביות גדולות של דלעת, מעל מפזרים מעט קוביות של חמאה ואופים כחצי שעה או עד שקוביות הדלעת רכות .
מכינים את הרוטב: בסיר קטן מבשלים את החמוציות עם הסוכר המים וגרידת הלימון מביאים לרתיחה, מנמיכים לאש קטנה מאד ומבשלים כשעה. אפשר לשמור במקרר עד לשבועיים.
העוגה:
מחממים תנור ל200 מעלות. משמנים תבנית 26 עגולה או תבנית מלבנית בינונית
בקערת מיקסר עם וו הקצפה, מקציפים את החמאה והסוכר עד לקבלת תערובת חלקה

 צילום יוחי מנדיל

מוסיפים את הביצים כל אחת בניפרד, את הדלעת תמצית וניל אם התערובת נראית מעט דחוסה אפשר להוסיף 1/3 כוס חלב .
בקערה נפרדת מערבבים את הקמח עם אבקת הסודה לשתיה, אבקת אפיה והתבלינים. ומוסיפים אל התערובת של הדלעת שבמיקסר. מערבבים הכל עד שהתערובת אחידה.
יוצקים לתבנית ובעזרת מרית מישרים את פני התערובת.
בקערה נפרדת מקציפים את הגבינה עם הסוכר מוסיפים את הביצה ותמצית הוניל, מקציפים לתערובת חלקה ומעט אורירית. יוצקים את שכבת הגבינה מעל שכבת תערובת הדלעת מישרים עם המרית .

צילום יוחי מנדיל
אפשר לטפטף מרוטב החמוציות ולצייר פרחים בעזרת קיסם. מכניסים לתנור ואופים במשך 45 דקות . הגבינה לא נסדקת, לא עולה יותר מדי. השוליים יהיו אפויים המרכז קצת פחות.
מוצאים מקררים היטב ומכניסים למקרר למשך לילה.



צילום עדי זיו אב
 
ועם סיום האפיה של עוגת הדלעת והגבינה סימנו את כל הדלועים שבמזווה.

אין תגובות: