יום חמישי, 14 באוקטובר 2010

פסטה (בסגנון) אמטריצ'נה, פסטה על בסיס עגבניות ועורך פטנטים

ריחות הטל העולים בספטמבר מהבוסתן שמאחורי חדר השינה לאורחים, אינו מותיר ספק. אני באיטליה והשמש זורחת. זוהי כבר שעת בוקר מאוחרת ולא נותר לנו אלא לעסוק באיזו פסטה נאכל לצהריים? הפור נפל, הולכים על פסטה אמטריצ'נה, ליתר דיוק ריגטוני ברוטב אמטריצ'נה, למה ריגטוני? כי הם מחזיקים את הרוטב באופן מושלם. מה שלא כולם יודעים (וקוראינו היקרים מיד ידעו) זה שיש סיכון משפטי בהכנת פסטה אמטריצ'נה. הכל בקליפת אגוז בסיפור המקדים.

על גבול מחוז לאציו שבאיטליה ומחוז אמברוצו שוכנת לה עיירת רועים קטנה בשם אמטריצ'ה. תושביה מתקיימים מרעיית צאן בהרים סביב לעיירה. ההרים גבוהים וקרירים והצאן מניב תוצרת חלב נפלאה ממנה מייצרים גבינה הנקראת פקורינו רומאנו שהיא גבינה מאד ארומטית.
הרועים, שמכורח תפקידם נמצאו הרחק מהבית בהרים זמן ארוך מבלי לחזור הביתה נהגו להצטייד בגבינה המקומית שלא מתקלקלת, הלא היא ה"פקורינו", בחתיכת בשר לחי חזיר כבוש במלח הנקרא GUANCIALE וכמובן בפסטה יבשה. הרועים נהגו להכין לעצמם פסטה ברוטב הבשר והגבינה הזו כמעט בכל ערב, וכשהגיעה העגבניה מהעולם החדש הם החלו להוסיף לתערובת גם עגבניות מיובשות, רסק עגבניות משומר או סתם עגבניות טריות מבושלות. כך נולד רוטב מאד טעים ומזין, אך כאן לא מסתיים הסיפור שלנו, להיפך, כאן הוא מקבל תנופה. עם גילויו של העולם החדש החלה הגירה מאיטליה ליבשת האמריקאית וגם הרוטב היגר לאמריקה. שם, כמו כמעט כל דבר באמריקה, נערכו בו שינויים ונוספו אליו לעיתים בצל, לעיתים שום, ובעיקר שמנת .
  


תושבי אמטריצ'ה האיטלקים שמעו כי בעולם החדש מכנים בשם רוטב אמטריצ'נה כל מיני סוגי רוטב שאינם ממש רוטב אמטריצ'ינה ולכן, הם החליטו לעשות מעשה! תושבי העיר התאגדו והגישו בקשה לרישום פטנט על הרוטב שלהם בבית משפט בארה"ב. הבקשה התקבלה – ומאז מותר לכנות בשם רוטב אמטריצ'ינה אך ורק רוטב המורכב מלחי חזיר כבושה, עגבניות שמן זית מעט פלפל צ'ילי וגבינת פקורינו. זיכרו, אי ידיעת החוק אינה פותרת ועל כן המתכון כדלהלן:
500 גר' פסטה
300 גר' בשר לחי חזיר כבוש חתוך לקוביות*
500 גר' עגבניות קלופות ללא הגרעיני חתוכות לקוביות
2 כפות רסק עגבניות
2 כפות שמן זית
פלפל חריף
200 גר' גבינת פקורינו מגוררת
                    
  
במחבת עם שוליים גבוהים מחממים את השמן מוסיפים את קוביות הבשר ומטגנים עד להזהבתם. מוסיפים את העגבניות ואת רסק העגבניות מנמיכים את האש ומוסיפים את הפלפל צ'ילי מבשלים במשך כ – 20 דקות. בינתיים מבשלים את הפסטה מסננים מהמים מוסיפים 4 כפות ממי הבישול לרוטב מערבבים היטב ומכניסים למחבת עם הרוטב את הפסטה המבושלת מערבבים היטב, מפזרים מעל את שבבי הפקורינו ומגישים מיד עם יין אדום.

מאחר ומאד קשה להשיג בארץ בשר לחי חזיר כבוש, אני משתמשת בבייקון ולכן נקרא למנה פסטה בסגנון אמטריצ'נה כדי שחס וחלילה קיצפם של תושבי אמטריצ'נה לא יצא עלינו.

3 תגובות:

כלי אוכל אמר/ה...

איטליה... איזה געגוע מעלה המילה לבדה. מירי, החזרת אותי אל חלומות איטליה בהקיץ... כל כפר והר מלאים בסיפורים ניחוחות ו"פטנטים" מקומיים. אני מוכרח לנסות את המתכון הזה. אישתי תשמח הערב....
תודה.

רוזה אמר/ה...

הנסיעה החלומית שהייתה ותהיה היא רק למקומות הקסומים האלו.

מירי ויוחי אמר/ה...

רוזה אין ספק שאת צודקת.