יום שני, 27 בספטמבר 2010

טארט טאטן המתכון האמיתי

כמעט כל המנות הנפלאות מנדבכי המטבח הקלאסי מקורן בטעות גורלית וטארט טאטין, עוגת תפוחי עץ מקורמלים לא שונה.
כך היה המעשה:
האחיות קרולין וסטפאני טאטין ניהלו בית מלון משפחתי בעמק הלואר בסוף המאה ה-19. קרולין, שהייתה חריפת שכל, ניהלה את המלון ואילו סטפאני, שהייתה, בוא נאמר, מאותגרת מעט שכלית (ואת זה אני אומרת עם כל אהבתי למטבח), הייתה אחראית על המטבח והפליאה בו במעשה ידיה. יום בהיר אחד סטפאני אפתה את עוגת תפוחי העץ המופלאה שלה, מאחר ומחשבותיה באותו יום נדדו הרחק מן המלון היא הכניסה את העוגה לתנור הפוכה.

למרות הטעות האחיות החליטו לא להשליך את העוגה לפח אלא להגיש אותה לאורחים, כמובן שאחד האורחים היה לא אחר מאשר בעליה של מסעדה הכי יוקרתית שבפריז באותם ימים, מסעדת "מקסים", הוא אכל את העוגה וכמעט ונפל מהכסא מרוב תענוג. הוא ביקש וקיבל את המתכון "ההפוך" והביא אותו לפריז ושם הגיש את העוגה תחת השם "טארט טאטין" על שם האחיות הרווקות מעמק הלואר טאטין.
והשאר רשום בספרי ה...מתכונים.
ועכשיו לעבודה:
350 גר' בצק פריך מוכן
750 גר' תפוחי עץ קלופים ללא הליבה ופרוסים לרבעים
100 גר' סוכר
100 גר' חמאה
1 כפית קינמון
לבצק:
¾ 1 כוסות קמח
100 גר' חמאה קרה חתוכה לקוביות
3 כפות סוכר
1 חלמון
3 כפות מי קרח

מעבדים במעבד מזון את הקמח ואת קוביות החמאה עד לקבלת פירורים. מוסיפים את הסוכר, החלמון ומי הקרח ומעבדים עד שנוצר בצק מגובש. מניחים במקרר לשעה ומרדדים לעובי של ½ ס"מ.



עוטפים בנילון נצמד ולמקרר
  


הרידוד על משטח מקומח היטב.
 

מפזרים על תבנית או על סיר שניתן להכניס לתנור את הסוכר והחמאה מעליו מסדרים יפה את פרוסות תפוחי העץ כך שכשנהפוך את העוגה החלק העגול יהיה לכיוון הסועד.
על תפוחי העץ מפזרים חתיכות חמאה ומעט קינמון ומבשלים על אש נמוכה במשך כ-15 דקות לאחר מכן מקררים מעט ועוטפים בבצק יש לדאוג שהשוליים יכנסו ויכסו היטב את הכל.

אופים בחום של 200 מעלות במשך 25 דקות או עד שהבצק נראה זהוב.
מוציאים מהתנור הופכים ומגישים מיד.
טיפ חשוב: החמאה חייבת להיות קרה מהמקרר,אם חסר מעט מים לבצק מומלץ להוסיף תמיד אך ורק מי קרח.
זהו המתכון המקורי לטארט טאטן.


צילום: יוחי מנדיל

אין תגובות: