יום ראשון, 30 באוקטובר 2011

פרעצל מבית הבירה בברלין. על נזירים, המייפלאוור ואינדיאנים שרצו עוד


פרעצל: מאפה שנראה כמו משקפיים, פריך מבחוץ ונימוח מבפנים. אכלתי בכל מיני מקומות, אבל כמו זה שאכלנו בבית בירה בברלין עוד לא טעמתי. חזרנו לבית הבירה הזה כמה פעמים ולא רק בגלל הבירה, אלא בעיקר בגלל הפרעצל.
החלטתי לאתגר את עצמי ולאפות אותם בבית וגיליתי כי החכמה כולה טמונה בבישול שלפני האפיה!  את הפרעצל צריך לבשל במים עם בורית (סודה קאוסטיק - לבישול). מאחר ואין בהישג ידי מהחומר הזה אני משתמשת בסודה לשתיה – לפחות 1 שקית סודה לשתיה על ליטר מים שאחרי כן מסננים אותם מתוך המים ומעבירים לתבנית אפיה.

אבל לפני שנתחיל בעבודה הנה כמה עובדות שלא כולם יודעים על הפרעצל:
הכל מתחיל עוד בשנת 610 בה נזירים יצרו מבצק מאפה שנראה כמו ידיים שלובות. המאפה ניתן כפרס רק לתלמידים המצטיינים בסוף כל יום לימודים. כך אנחנו למדים שני דברים:
הראשון – תלמידים תמיד צריך היה לשחד להיות טובים והשני – שהצורה של הפרעצל היא עתיקת יומין.
בימי הביניים נהגו תושבי פרנקפורט לקבל את פני הסוחרים המגיעים אליה בכד יין ובמאפה בעל הצורה המשולבת, עם הזמן הצורה הזו קיבל משמעות וסמלה שיגשוג ומזל טוב.

בציור של ברויגל משנת 1559 אפשר לראות שליד הלחם המצוייר הוא צייר גם את הפרעצל המפורסם.
הפרעצלים הגיעו לעולם החדש על סיפון המייפלאוור. התושבים החדשים של יבשת אמריקה מכרו את המאפים לאינדיאנים שהסכימו לשלם עבורם סכומים גבוהים, כי לאחר שגילו את טעמו של המאפה הם לא יכלו בלעדיו. מבטיחה שגם אתם לא תוכלו בלעדיו אם תעקבו אחר ההוראות הבאות:
4.5 כוסות (630 גר') קמח
2 כפות (30 גר') סוכר חום בהיר
2.5 כפיות (15 גר') מלח
2 ו – 1/4 כפיות (10 גר') שמרים יבשים
70 גר' חמאה רכה חתוכה לקוביות
1.5 כוסות (360 מ"ל) מים פושרים
לבישול -
3 ליטר מים
4 חבילות (200 גר') אבקת סודה לשתייה
לציפוי -
1 ביצה טרופה יחד עם כף מים
מלח גס
ההכנה -
לקערת המיקסר מנפים את הקמח. מוסיפים את המלח ומערבבים היטב. מוסיפים את הסוכר ומערבבים. מוסיפים את השמרים ומערבבים עד להטמעה. מפעילים את המיקסר יחד עם וו הלישה, מוסיפים את קוביות החמאה ואת המים עד להיווצרות בצק. לשים כ – 5 דקות עד לקבלת בצק רך מאוד וגמיש. אם הבצק דביק מידי ונדבק לתחתית הקערה מוסיפים עוד כף אחת או שתיים של קמח ולשים היטב. משמנים את הקערה ומגלגלים בה את הבצק, כך שיצופה בשמן מכל צדדיו. מכסים בניילון נצמד ובמגבת מטבח ומתפיחים למשך כשעה וחצי או עד שהבצק הכפיל את נפחו.
מחממים תנור ל – 220 מעלות ומביאים לרתיחה את המים בסיר גדול ורחב יחד עם הסודה לשתייה.
מחלקים את הבצק ל – 8 חלקים שווים (כ – 135 גר' לכל חלק). יוצרים מכל חלק חבל דק וארוך בעובי אחיד של כ – 1 ס"מ. יוצרים מהחבל צורת U ומצליבים את הקצוות כלפי מטה. מצליבים את הקצוות שוב אחת כנגד השנייה. מהדקים את הקצוות היטב לבצק על מנת שלא יפתחו במהלך הבישול והאפייה. מניחים את הבצק המעוצב בתבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה. מכינים תבנית אפייה נוספת עם נייר אפייה משומן בתרסיס שמן או מוברש בשכבה דקה של שמן.
מבשלים את הפרעצלס במים המבעבעים למשך כ – 30 שניות, עד שהבצק צף כלפי מעלה ותופח מעט. בכל פעם מבשלים פרעצל אחד או שניים.
מניחים את הבצק המבושל בתבנית עם נייר האפייה המשומן, מברישים היטב בביצה הטרופה ובוזקים מעט מלח גס. אופים כ – 11 דקות או עד שהפרעצלס מזהיבים. חשוב לשים לב: מצננים את הפרעצלס לפניי שמפרידים מנייר האפייה.
את הפרעצל אפשר לאכול עם סלט טונה או סלמון. אנחנו אוהבים את הפרעצל עם נקניק טוב, חרדל טוב ובירה קרה. 

4 תגובות:

Winnie אמר/ה...

אני מאד אוהבת פרצעלס
יש לי מתכון נהדר, אבל תמיד אוהבת לגוון ולנסות עוד מתכונים במיוחד אם יש עליהם המלצה
אז תודה!!

חיים אמר/ה...

למה משמשת אבקת הסודה לשתייה?

אנונימי אמר/ה...

האם אפשר להחליף את החמאנ בשמן?

מירי ויוחי אמר/ה...

אני לא ניסיתי להחליף את החמאה בשמן, אבל בדקתי את הכמויות אם בכל זאת תרצו להחליף את החמאה בשמן אז יש להכניס 50 מ"ל שמן במקום ה- 70 גר' חמאה.
בהצלחה