יום ראשון, 24 ביולי 2011

פאי לימון מרנג קלאסי


פרק ב' בטרילוגיה הלימונית שלנו בו יסופר על פאי לימון מרנג.
הפאי בנוי בשלוש שכבות: הראשונה בצק פריך, השניה היא המילוי הלימוני והשלישית לה אני קוראת הכיסוי היא המרנג; קצף ביצים קשה ויציב מאד אפוי זהוב מבחוץ ומבפנים רך כקטיפה. המרנג הוא המגן על המלית הלימונית ומשמש כגורם הממתן את הטעם הלימוני. השילוב של שתי השכבות האלו נותן לנו פיצוץ של טעמים לימוניים קטיפתיים בפה. לפני שנפנה לעבודה, הנה כמה עובדות על הפאי שלא כולם יודעים:
פאי היא צורת אפיה עתיקת יומין. בימי הביניים ככל שהטבח או האופה היו עשירים ומבוססים יותר כך הבצק היה איכותי יותר. הבסיס הבצקי שימש במקום כלי אפיה והעשירים היו זוכים לאכול את המילוי ואילו המשרתים והעניים שהיו סמוכים לשולחן הגביר העשיר היו מקבלים את שאריות הבצק האפוי לארוחה.
קולומבוס הביא את הלימון לעולם החדש, שם הלימון הפך להיות מרכיב פופולרי בקינוחים והביא להולדתו של פאי הלימון האמריקאי האהוב. הגב' (1767 – 1851)ELIZABETH COANE GOODFELLOW אפתה ומכרה את פאי הלימון בחנות הקטנה שלה בפילדלפיה וכך זכו תושבי פילדלפיה להכיר את המאפה המתוק חמוץ הזה ומשם ועד לתהילה עולמית בת זמננו הדרך היתה קצרה מאד.
ועכשיו אחרי כל הסיפורים לעבודה:
לבצק פריך:
300 גר' קמח
175 גר' חמאה קרה מאד חתוכה לקוביות קטנות
3 כפות מי קרח
30 גר' אבקת סוכר
המלית:
3 חלמונים
1 מיכל חלב מרוכז ממותק
1/2 כוס מיץ לימון (3 לימונים סחוטים)
קליפה של לימון אחד מגוררת
המרנג:
3 חלבונים
3 כפות אבקת סוכר

הכנת הבצק במעבד מזון עם להב פלסטיק מערבבים בפולסים בודדים את הקמח החמאה והסוכר עד שמקבלית תערובת פירורית, מוסיפים את המים וממשיכים בהפעלת המעבד בפולסים בודדים עד ליצירת בצק, עוטפים את הבצק בפלסטיק נצמד ומעביר לקירור במקרר למשך חצי שעה.

משמנים תבנית אפיה 24 מרדדים את הבצק ומניחים על התבנית והשוליים, דוקרים במזלג, מכנסים בנייר אפיה ועליו מניחים שעועית יבשה זו נקראת אפיה עיוורת אופים בתנור שחומם מראש ל – 180 מעלות במשך כ-20 דקות. מוציאים ומקררים לטמפ' החדר. פונים להכנת המלית.

הכנת המלית: במיקסר עם מקצף, מקציפים את החלמונים, מוסיפים את החלב המרוכז תוך כדי הקצפה, את מיץ הלימון וקליפת הלימון המגוררת. יוצקים על הקלתית ואופים בחום של 160 מעלות במשך כ-20 דקות. עד שהמלית נראית יציבה אך עדין מעט רוטטת. מוצאים מהתנור . ומכינים את המרנג: מקציפים את החלבונים עם 3 כפות אבקת סוכר לקצף מאד קשה יציב ומבריק, בעזרת מרית מורחים את פני העוגה ושוב אופים בחום של 200 מעלות כ-10 דקות או עד שפני המרנג מזהיבים מעט. זהו פאי לימון מרנג קלאסי מאד פופלרי אצלנו בבית.

6 תגובות:

soul food אמר/ה...

מתכון נפלא!!!
התמונה הראשונה משאירה אותי חסרת מילים....
תודה
חיה

אנונימי אמר/ה...

פאי משגע!!!
רוזה.

חיה אמר/ה...

נ-ה-ד-ר!!
מתה על מרנג לימון ומכינה באירועים חגיגיים.
המתכון והתמונות נפלאים!
נשיקות
חיה אילונה דר

מירי ויוחי אמר/ה...

תודה בנות, איזה כייף לי.

אנונימי אמר/ה...

טעות דפוס קטנה במרכיבי המרנג - חלבונים ולא חלמונים.

מירי ויוחי אמר/ה...

תודה על התיקון אכן מדובר בחלבונים! מיד יתוקן