יום שני, 30 באוגוסט 2010

שולחן ראש השנה כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול


הצ'צ'רקיאטה
בערב ראש השנה כל שבט מנדיל-גולדנפלד מתכנס סביב שולחן חג מסורתי, אמנם אנחנו חילוניים לגמרי אבל על המסורת ושלל גווניה אנחנו לא מוותרים. שולחן ראש השנה שלנו הוא חגיגי וצבעוני מזרח ומערב שולטים בו בערבוביה. אומרים שאיך שמתחילים את השנה כך היא גם תראה בהמשכה, לכן השולחן שלי צריך להיות אלגנטי, יפה, שמח ועשיר. על שולחן החג מניחים צלחות ובהם מאכלים שיאפיינו את השנה הבאה: מזל, עושר, פרנסה, פוריות, שמחה. אלו הם מאכלי סדר ראש השנה כל מאכל מסמל תפקיד בחיינו וכמובן שעל כל מאכל יש ברכה מתאימה.
עוגת החג מוצאה באיטליה היא בצורת עיגול המורכב מכדורים קטנים רבים הנראים ככדורי חומוס. שמה של העוגה הוא צ'צ'רקיטה ובתרגום חופשי משמעות השם הוא עיגול מחומוסים.

חלה עגולה ריבת דלעת
אוכל עגול – העיגול מסמל דבר שלם ומלא, סיום של שנה מלאה ותחילת שנה חדשה. בשביל אוכל עגול ניתן להשתמש בחלות עגולות, או קטניות עגולות, ובעצם כל דבר עגול שאתם יכולים לחשוב עליו.
דבש תפקידו הוא כמובן להמתיק את חיינו. ומה תפקיד התפוח? תזכורת לגן עדן שחיינו יהיו מתוקים כמו בגן עדן. נוהגים לברך על תפוח בדבש: "יהי רצון..שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה".
דגים למזל פרנסה ופריון, נוהגים לומר: "שנהיה לראש ולא לזנב".
על הסלק מברכים: "יהי רצון..שיסתלקו אויבנו,שונאינו וכל מבקשי רעתנו"..
גזר - שיגזרו עלינו גזירות טובות והברכה היא "יהי רצון...שתגזור עלינו גזירות טובות."

תבשיל גזר סלט סלק
בכל רימון 613 גרגרים
רימון סמל לפריון נדיבות חיים ארוכים, גרגירי הרימון מסמלים גם את המצוות על הרימון מברכים: "יהי רצון.. שירבו זכויותינו כרימון"..


תמר שיתמו אויבנו נוהגים לומר: "יהי רצון.. שייתמו אויבנו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו"

לוביה רוביא "יהי רצון...שירבו זכיותינו ותלבבנו."
כרישה או כרתי והברכה המסורתית היא: "יהי רצון...שייכרתו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו."
דלעת- הנקראת בעברית עתיקה קרע או קרא נוהגים לומר: "יהי רצון שתקרע רוע גזר דיננו ויקראו לפניך זכויותינו".

ענבים לבנים ותאנים המסמלים כפרה.

מטבעות שוקולד שירבה הזהב והמתוק בכיסנו.
נבטים - בד"כ הצעירים במשפחה מנביטים כמה ימים לפני החג על מצע צמר גפן והם מסמלים את הצמיחה בפרנסה, בלימודים בזוגיות למעשה בכל מה שנאחל לעצמנו.
על שולחן סדר ראש השנה לא נהוג להניח מלחיות לימונים חומץ או סברס הכל מהסיבות המובנות. זהו שולחן סדר ראש השנה שלנו. ושתהיה לכולנו שנה טובה מתוקה פורייה שמחה ומאושרת.
בתמונה למטה אפשר לראות את כל האיטמים עומדים בתור להצטלם לפוסט שולחן ראש השנה.

אין תגובות: