יום שבת, 3 בספטמבר 2011

נוטלה - ממרח שוקולד ואגוזים תוצרת בית

 כשהייתי קטנה אכלתי נוטלה רק באיטליה. בארץ היה רק שוקולד השחר. הדבר הראשון שהייתי מבקשת לעשות כשהיינו מגיעים לרומא זה לאכול לחם עם נוטלה. עם השנים העולם הפך לכפר אחד קטן ואפשר להשיג נוטלה גם בארץ. ילדי היו מקבלים כריך פינוקים לגן – 2 פרוסות לחם עם שכבת נוטלה עבה ביניהן, אבל לא כל יום כמובן.
לא מזמן קראתי בבלוג הנפלא של דיויד ליבוביץ מתכון לממרח נוטלה. מיד שמרתי לעצמי את המתכון והשבוע החלטתי להכין אותו. לפני העבודה, הנה הסיפור האמיתי של הנוטלה:

בשנות ה-40 של המאה ה-20, אחרי מלחמת העולם השניה, היה מחסור בשוקולד. מר פייטרו פררו שהיה קונדיטור ויצרן שוקולד מהעיר אלבה שבפימונטה באיטליה, מצא איך ליצר ממרח שוקולדי שהשוקולד מהווה בו מרכיב משני, ואילו עיקרו הוא אבקת אגוזי לוז. במחוז פיימונטה שבאיטליה יש עצי אגוזי לוז למכביר ומר פררו החליט להפוך את האגוזים לממרח שוקולדי. לשם השוואה באותם ימים 1 ק"ג שוקולד עלה כמו 6 ק"ג נוטלה.
בתחילה קראו לממרח "ממרח ג'נדויה". ג'נדויה הוא דמות ליצן מאד ידוע בין גיבורי הקרנבל של אלבה. את ממרח הג'נדויה בתחילה נהגו לעטוף בנייר עטיפה וכך למכור אותה. עד מהרה עקרות הבית התלוננו על כך שהילדים מסירים את ניר העטיפה ומחסלים את הממרח.
מר פררו טרח וחשב והחליט לשפר את הממרח ולשווק אותו בכלי זכוכית. לממרח החדש הוא קרא SUPERCREMA GIANDUJA . בשנת 1964 שינו את השם ל – NUTTELA ובשנת 1983 החלו ליצא את הממרח לארה"ב.
ועכשיו לעבודה:
(אני שיניתי את המתכון של דיויד ליבוביץ, הוא מחמם חלב עם אבקת חלב מלא, מאחר וקשה עד כמעט בלתי אפשרי להשיג בארץ אבקת חלב מלא השתמשתי במיכל חלב מרוכז.)
1/3 כוס שקדים
11/3 כוס אגוזי לוז
1 מיכל חלב מרוכז
3 כפות דבש
1/8 כפית מלח
170 גר שוקולד מריר
120 גר שוקולד חלב
מפזרים את האגוזים על תבנית אפיה המרופדת בנייר אפיה ואופים את האגוזים בחום של 180 מעלות במשך 10 עד 15 דקות, מדי פעם מערבבים בעזרת כף עץ.

ממיסים את השוקולד בסיר מעל סיר עם מים חמים.
כאשר האגוזים אפויים, מוציאים מהתנור ומעבירים אל מגבת נקיה, מקפלים את המגבת ומשפשפים את האגוזים כדי להסיר מהם את הקליפה. המטרה להסיר כמה שיותר קליפה, גם אם על כמה מן האגוזים נותרת קצת קליפה זה לא ממש אסון.
במעבד מזון עם להב מתכת מכניסים את האגוזים החמים והמקולפים ואת השקדים. טוחנים/קוצצים דק עד כמה שאפשר אי אפשר לקבל תערובת חלקה לגמרי הכל תלוי כמובן במעבד המזון שיש ברשותכם. לי יש מעבד מזון מצוין אבל עדין נורה התערובת פירורית ולא חלקה לגמרי. מעבדים במשך כ- 5 לפחות.
מוסיפים לתערובת את השוקולד המומס וממשיכים לעבד בפולסים, מוסיפים את מיכל החלב המרוכז והדבש, וכשהתערובת נראית לכם אחידה וחלקה דיה מפסיקים את פעולת המעבד מעבירים למיכלים אטומים כרגע התערובת לא מאד מוצקה זה בסדר, לילה במקרר ימצק אותה. יש כאלה הממליצים להעביר את התערובת לפני שמכניסים לכלי אטום במסננת אני לא עשיתי את הפעולה הזו.

ממרח השוקולד אגוזים - נוטלה ישמר לכם במקרר כשבוע, אצלי הוא החזיק מעמד בדיוק חצי יום.











3 תגובות:

איילת שלח אמר/ה...

וואווו! מה שעשית לי עכשיו עם הפוסט נוטף הנוטלה שלך :P! תענוג!
ובתכל'ס לא יעזור ואין על הכנה בייתית, זה הכי טבעי ובריא שיש. אני גם מאוד תומכת בזה. וכמו שאת עכשיו הפתעת אותי עם המתכון נוטלה :) , אני מכינה חומוס בייתי! עם הגולמי של יכין שיצא, ממש מומלץ :).

מירי ויוחי אמר/ה...

היי איילת, איזה כייף שאת הולכת להכין את הנוטלה הזו :-)) גם אנחנו מכינים חומוס והנה הקישור לחומוס שלנו מקווה שימצא חן בעינייך המתכון.
http://agliolini.blogspot.com/2010/04/blog-post_14.html

איילת שלח אמר/ה...

מתכון באמת משגע! ונראה טעים. רק צריך לפנות לו הרבה זמן היות ומדובר בתהליך ארוך.. שלצערי אין לי כ"כ ביומיום.
בגלל אני מעדיפה להימנע מההשרייה ,בישול והטחינה.אבל תודה בכל זאת! אתם ב"מועדפים" אצלי בדפדפן :)